لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانیداشتن لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی به این دلیل اهمیت دارد که شما نباید هیچ یک از لوازم ایمنی ساختمان را فراموش کنید؛ در غیر این صورت سلامت کارگران شما به شدت به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل در این مقاله از ابزاری ها می‌خواهیم چک لیست ایمنی کارگاه ساختمانی و تجهیزات موردنیاز در این فضا را در اختیار شما قرار دهیم.

1- لباس کار

اولین گزینه از لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی لباس کار است که معمولا به صورت یکپارچه دوخته می‌شود و زیپ دارد. باید دقت داشته باشید که لباس کار کارگران ساختمانی، نباید بیش از حد بلند یا تنگ باشد که در کار آنها اختلال ایجاد کند و باید آزادی کافی برای حرکت را در اختیار افراد قرار دهد. همچنین آستین‌های آن هم باید تا مچ را بپوشانند و برای بستن جیب‌های آن هم از زیپ استفاده شود؛ در غیر این صورت احتمال سقوط ابزار وجود خواهد داشت.

دقت داشته باشید که در تجهیزات ایمنی ساختمان، لباس‌های سفید مختص بناها هستند و لباس‌های سرمه‌ای برای آرماتوربندها استفاده می‌شوند. علاوه بر این در فهرست تجهیزات ایمنی ساختمان جلیقه‌های شبرنگ هم اهمیت زیادی دارند و باید برای نیروهای خدماتی، کارکنان، ناظران و هر کس دیگری که در کارگاه حضور دارد، استفاده شوند.

2- کفش ایمنی کار، مهم‌ترین قسمت لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی

دومین گزینه از چک لیست ایمنی کارگاه ساختمانی، کفش ایمنی است؛ این مدل از کفش‌ها، امکان راه رفتن بر روی مصالح را به راحتی فراهم می‌کنند و احتمال لیز خوردن را به صفر خواهند رساند. علاوه بر این از خطرات رایج در سایت‌های ساختمانی مانند برق‌گرفتگی، نفوذ اجسام تیز به پا، گیر کردن پا در میان مصالح یا افتادن اجسام سنگین حفاظت خواهد کرد. شما می‌توانید با خرید کفش ایمنی سیفتی پاتن از فروشگاه ابزاری ها خیال خود را از بابت ایمنی کارگران در محیط‌های ساختمانی راحت کنید.

کلاه ایمنی یکی دیگر از موارد مهم در لیست تجهیزات ایمنی

3- کلاه ایمنی

از دیگر لوازم ایمنی ساختمان که استفاده از آن برای مهندسان و کارگران ضروری است، می‌توان به کلاه ایمنی اشاره کرد. این کلاه ساختاری دارد که می‌تواند در برابر سقوط اجسام سنگین از سر محافظت کند و در عین حال مانع از آسیب‌هایی مانند برق‌گرفتگی هم خواهد شد. علاوه بر این تجهیزات ایمنی ساختمانی دارای لبه‌های کوتاهی هستند که در هوای بارانی استفاده می‌شوند. کلاه‌های ایمنی را بر اساس میزان مقاومتی که در برابر برق دارند، در دسته‌های زیر قرار می‌دهند:

  • کلاه نوع A برای مصارف عمومی با مقاومت ولتاژی کم
  • کلاه نوع B مناسب برای مکان‌هایی با ولتاژ حداکثر 20 هزار ولت
  • کلاه نوع C با بدنه آلومینیومی و برای محافظت در برابر ضربات وارده

علاوه بر این در زمان خرید کلاه ایمنی برای کارگاه‌های ساختمانی باید به رنگ آن هم توجه کنید؛ زیرا رنگ کلاه نشان‌دهنده کاربرد و سطح ایمنی آن خواهد بود. دقت داشته باشید که در کارگاه‌های ساختمانی بیشتر از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود که در شرایط آب و هوایی مختلف دید را محدود نمی‌کنند و می‌توانند در ارتفاعات زیاد هم به راحتی مشاهده شوند. در جدول زیر معنای هر رنگ را برای کلاه‌های ساختمانی آورده‌ایم.

رنگ کلاه معنا
زرد انواع پروژه‌های ساختمانی و عمرانی

مخصوص کارگران

سفید انواع کارگاه‌های ساختمانی

مخصوص کارکنان سطح بالا مانند مدیران، سرپرستان و مهندسان

قرمز مخصوص نیروهای آتش‌نشانی
آبی بخش تعمیرات ساختمان

مخصوص گروه‌های نجاری، اپراتورهای فنی و تکنسین‌های برق

سبز بخش نظارت

مخصوص مسئولین ایمنی و کارکنان خدمات فنی

قهوه‌ای محیط‌های پرحرارت

مخصوص افرادی که جوشکاری می‌کنند

خاکستری پروژه‌های بزرگ و خاص عمرانی

مخصوص پیمانکاران، مهمانان و بازدیدکنندگان

4-کمربند ایمنی

برای ساختمان‌های بلند یا زمانی که کارگران در ارتفاع کار می‌کنند، استفاده از کمربند ایمنی بسیار اهمیت خواهد داشت؛ به ویژه اگر ارتفاع بیشتر از 3 متر باشد. در این صورت باید طناب نجات و کمربند برای کارگران استفاده شده و حتما با استفاده از قلاب‌های محکم، اقدامات لازم در جهت جلوگیری از سقوط انجام گیرد. به طور معمول طناب‌های ایمنی باید بتوانند تا 1600 کیلوگرم را تحمل کرده و حداقل 16 میلیمتر قطر داشته باشند. همچنین قلاب هم باید در زمان وارد شدن بار 1600 کیلوگرمی به خوبی در برابر تغییر شکل یا شکستگی مقاومت کند.

5- محافظ گوش

یکی از مشکلات جدی در سایت‌های ساختمانی، صداهای ناهنجاری است که در این کارگاه‌ها ایجاد می‌شوند و می‌توانند اثرات منفی بر روی گوش بگذارند. به همین دلیل است که محافظ گوش در فهرست تجهیزات ایمنی ساختمان قرار گرفته و می‌تواند به خوبی از پرده گوش شما حفاظت کند. استفاده از این تجهیزات بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که با دستگاه‌هایی مانند بتن کن کار می‌کنند یا در بخش تخریب فعالیت دارند.

دستکش ایمنی عضو جدایی ناپذیر لیست تجهیزات ایمنی کارگاه

6- دستکش ایمنی، عضو جدایی ناپذیر لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار مهم در لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی، دستکش کارگری است که توصیه می‌شود با استفاده از مچ بند مورداستفاده قرار بگیرد. زیرا دستکش‌های مچ بنددار می‌توانند به خوبی از دستان شما در برابر فشارهای ناگهانی محافظت کرده و مانع از نفوذ مواد خطرناک به داخل آستین شوند. دقت داشته باشید که کاربرد هریک از مدل‌های دستکش ایمنی در سایت‌های ساختمانی متفاوت خواهد بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • دستکش ضد برش برای کار با دستگاه‌هایی مانند برش فلزات یا سنگ
  • دستکش ایمنی زمستانی برای جلوگیری از بی‌حس شدن دست‌ها در هوای سرد
  • دستکش کف مواد برای مخلوط کردن مصالح ساختمانی و کار با انواع سنگ‌ها، سیمان، گچ یا سرامیک
  • دستکش عایق برق برای سیم‌کشی ساختمان یا اتصال وسایل برقی
  • دستکش جوشکاری برای برقراری اتصال میان فلزات با استفاده از دستگاه جوش

7- عینک ایمنی

در چک لیست ایمنی کارگاه ساختمانی، از عینک هم نام برده شده است؛ اما متاسفانه این مورد در بسیاری از کارگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. عینک ایمنی به ویژه در زمان جوشکاری یا کار بر روی سقف، می‌تواند از چشمان شما به خوبی محافظت کند. از سوی دیگر در زمان برش سنگ و سرامیک هم از پریدن خرده‌ریزهای این مصالح در چشم شما جلوگیری خواهد کرد. استفاده از عینک ایمنی در حین کار ساختمانی کمک می‌کند که بتوانید در هر شرایطی با چشمان باز کار خود را انجام دهید.

8- ماسک حفاظتی

از دیگر لوازم ایمنی ساختمانی می‌توان به ماسک اشاره کرد که مانع از اثرگذاری گرد و غبار و آلودگی‌های بیش از حد موجود در کارگاه‌های ساختمانی بر روی ریه‌های افراد خواهد شد. البته ماسک‌های حفاظتی معمولا انواع مختلفی دارند؛ برای مقال ماسک‌های جوشکاری می‌توانند از چشم افراد در برابر جرقه‌ها و نور شدید جلوگیری کنند. همچنین ماسک‌های فیلتردار که از رایج‌ترین وسایل در لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی هستند، جلوی ورود گرد و غبار را به ریه‌ها خواهند گرفت. استفاده از ماسک بیشتر در زمان کار با دستگاه‌های برش، مخلوط کردن مصالح یا رنگ‌کاری توصیه می‌شود.

لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی

سخن پایانی

در سایت‌های ساختمانی خطرات بسیار زیادی کارگران، بازدیدکنندگان و متخصصان را تهدید می‌کنند؛ به همین دلیل اهمیت دارد که در زمان انجام این فعالیت‌ها، حتما از لیست تجهیزات ایمنی کارگاه ساختمانی استفاده کنید تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود. در این مقاله از فروشگاه ابزاری ها چک لیست ایمنی کارگاه ساختمانی را در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که می‌خواهید برای کاهش هزینه‌های خود، خرید عمده دستکش ایمنی را انجام دهید، می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سوالات متداول

ویژگی کفش ایمنی مناسب کارگاه ساختمانی چیست؟

کفش ایمنی مناسب کارگاه ساختمانی باید در برابر سقوط اجسام تیز یا سنگین کاملا مقاوم باشد و از سر خوردن افراد جلوگیری کند. همچنین باید مانع از فرو رفتن پا در مصالح ساختمانی مانند سیمان‌های خیس یا گل باشد.

برای خرید تجهیزات ایمنی ساختمان باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای خرید انواع تجهیزات ایمنی ساختمان می‌توانید با ما در فروشگاه ابزاری ها تماس بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *