مقالات

بهترین دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

بهترین دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی نوعی از دستکش‌های ایمنی است که می‌تواند از نفوذ مواد خطرناک به پوست شما جلوگیری کرده و به این ترتیب مانع از آسیب دیدن پوست شما شود. اهمیت استفاده از دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی به حدی است که قوانین و استانداردهایی هم برای آن وضع شده است. در این مقاله از ابزاری ها می‌خواهیم ویژگی‌های دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی را بررسی کرده و برخی از مدل‌های مناسب برای این کار را به شما معرفی کنیم.

بهترین دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی چیست؟

دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی یکی از انواع دستکش ایمنی کار است که می‌تواند میزان تماس مواد شیمیایی یا اسیدها را با دستان شما به حداقل برساند. این نوع از دستکش از مواد نفوذناپذیر ساخته می‌شوند و ساختار متخلخل ندارند؛ در نتیجه در برخورد با مواد شیمیایی تجزیه نخواهند شد. از سوی دیگر خاصیت انعطاف‌پذیری خوبی داشته و راحتی در حین کار را برای شما به ارمغان می‌آورند. شما می‌توانید برای خرید این مدل دستکش‌های ایمنی یا دیگر انواع این محصولات، بر روی لینک خرید انواع دستکش ایمنی کلیک کنید.

ویژگی‌های دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

  • نفوذناپذیر در برابر انواع مواد شیمیایی
  • دارای ساختار محکم و مقاوم در برابر تجزیه شدن
  • انعطاف‌پذیری بالا و ایجاد راحتی در حین کار
  • دارای دوام زیاد و مناسب برای کار به مدت طولانی
  • دارای درصد خلوص بالا

استانداردهای دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی

یکی از استانداردهای مهم در زمینه تعیین سطح حفاظتی دستکش در برابر خطرات شیمیایی و زیست شناختی، به نام EN374 شناخته می‌شود. برای تعیین این استاندارد در دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی سه آزمایش انجام می‌دهند که میزان نفوذ مواد شیمیایی در دستکش، سطح تخریب و مقدار نشت این مواد را نشان می‌دهد که معنای آنها عبارت است از:

استاندارد های دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی

رتبه تخریب

سطح یا رتبه تخریب یکی از ویژگی‌هایی است که نشان‌دهنده میزان تغییرات خواص فیزیکی دستکش در زمان تماس با یک ماده شیمیایی است. برای تعیین این کمیت، دستکش را در معرض یک ماده شیمیایی با غلظت خاص قرار می‌دهند و مشخص می‌کنند که چقدر طول می‌کشد تا نشانه‌هایی مانند تورم، جمع شدن، ترک خوردن، سخت شدن یا تجزیه شدن را از خود نشان دهد.

زمان شکست یا مقدار نشت

دومین کمیت مهم در تعیین استانداردهای دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی زمان شکست یا مقدار نشت است که نشان می‌دهد چقدر طول می‌کشد تا ماده شیمیایی به دستان فرد نشت کند. این موضوع بستگی به سطح تماس و میزان غلظت ماده دارد و به نوعی می‌تواند میزان مقاومت لایه‌های داخلی را هم مشخص کند.

نرخ نفوذ

از دیگر ویژگی‌های دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی می‌توان به نرخ نفوذ اشاره کرد که نشان‌دهنده سرعت عبور یک ماده شیمیایی از دستکش است. به عبارت بهتر مدت زمانی که طول می‌کشد دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی آنها را جذب کند، انتشار دهد و دفع نماید در این آزمایش مشخص خواهد شد.

به این ترتیب توان تحمل دستکش در برابر انواع مواد شیمیایی و خطرات بیولوژیکی مشخص خواهد شد. باید بدانید که در این آزمایش‌ها، علاوه بر مقدار و نوع مواد شیمیایی، میزان مقاومت دستکش هم اهمیت دارد و نیاز است که آزمایش در نزدیک‌ترین شرایط به موقعیت واقعی انجام شود. به این ترتیب انواع دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی را در سه دسته تماس تصادفی، تماس طولانی و مخاطرات خاص دسته‌بندی می‌کنند و ویژگی‌های آنها را در قالب یک جدول نشان می‌دهند.

نکات مهم در انتخاب دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

برای اینکه بتوانید دستکش مناسبی را برای کار با مواد شیمیایی انتخاب کنید، نیاز است که نکاتی را در نظر داشته باشید که عبارت‌اند از:

نکات مهم در انتخاب دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

  • ضخامت دستکش: مناسب‌ترین ضخامت دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی برابر 10 گیج یا 10 میلیمتر یا 0.01 اینچ است.
  • طول دستکش: بر اساس عمقی که دست شما در مواد شیمیایی غوطه‌ور می‌شود، باید طول دستکش را انتخاب کنید. به طور معمول طول مناسب برای این مدل از دستکش‌های ایمنی برابر 14 اینچ خواهد بود.
  • اندازه دستکش: در زمان کار با مواد شیمیایی توصیه می‌شود که دستکش‌ها را تا حد امکان خارج نکنید؛ به همین دلیل باید دستکشی را انتخاب کنید که خیلی تنگ یا گشاد نباشد. به علاوه معمولا این مدل دستکش‌ها را باید به صورت دوبل دست کنید؛ پس به سراغ گزینه‌ای بروید که در این حالت، آزادی شما را محدود نخواهد کرد.
  • نوع مواد شیمیایی سازگار: حتما در زمان خرید دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی باید نوع مواد را هم در نظر داشته باشید و دقت کنید که دستکش برای کار با آنها ساخته شده باشد.
  • دیگر سطوح حفاظتی: بسته به نوع ابزارها و موادی که کار می‌کنید، ممکن است نیاز به دیگر سطوح حفاظتی مانند مقاومت در برابر حرارت، پارگی، سایش یا سوراخ شدن هم وجود داشته باشد.

انواع دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی بر اساس جنس

میزان تحمل دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی بر اساس جنس آن تعیین می‌شود و به همین دلیل مهم‌ترین نکته در زمان خرید این دستکش‌ها، توجه به جنس است. در ادامه رایج‌ترین موادی که در تولید دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌شوند، معرفی کرده‌ایم.

انواع دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی بر اساس جنس

نیتریل

یکی از رایج‌ترین مواد در ساخت دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی به نام نیتریل شناخته می‌شود که در دسته تماس تصادفی قرار می‌گیرد. به این معنا که مناسب کار در آزمایشگاه‌هاست و می‌تواند در زمان ایجاد تماس تصادفی با انواع روغن، حلال، فرآورده‌های نفتی، گریس، اسید و حلال از دستان شما مراقبت کند. البته امروزه انواع دستکش کف مواد نیتریل به بازار آمده‌اند که در دسته تماس طولانی قرار می‌گیرند و در برابر پاره شدن یا نشتی هم بسیار مقاوم هستند؛ شما می‌توانید برای خرید دستکش کار کف مواد بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مزیت دستکش نیتریل در مقایسه با دیگر انواع دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی، قیمت مناسب آنها است؛ به همین دلیل از این مدل دستکش در بیشتر کاربردهای عمومی مانند کار با بنزین  نفت سفید استفاده می‌شود؛ اما اکیدا توصیه شده که از این مدل دستکش‌ها برای کار با کتون‌ها، مواد شیمیایی حاوی نیتروژن، مواد اشتعال‌زا و اکسیدهای کننده‌های قوی استفاده نکنید.

بوتیل

یکی دیگر از انواع دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی از نظر جنس، بوتیل است که بیشترین میزان مقاومت در برابر گازها و بخارهای سمی را از خود نشان می‌دهد. این نوع دستکش به ویژه برای کار با انواع کتون، استر، کلر یا سیانید هیدروژن مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای لایه‌های داخلی با ساختارهای مولکولی محکم است. علاوه بر این باید بدانید که دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی از جنس بوتیل قیمت بالایی دارد و در زمان کار با بنزین، هیدروکربن هالوژنه، مواد آروماتیک و آلیفاتیک مناسب نیست.

لاتکس یا لاستیک طبیعی

شناخته‌شده‌ترین نوع دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی که معمولا کمترین سطح حفاظتی را هم ارائه می‌دهد، لاتکس نام دارد. این نوع دستکش بیشتر در زمان کار با مواد آب پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مصارف بیولوژیکی کاربرد دارد. علاوه بر این، مناسب کار با حلال‌های آلی نیست و در مواجهه با آنها خیلی زود سوراخ خواهد شد. حتی ممکن است این سوراخ و نشتی با چشم قابل‌تشخیص نباشد و به این ترتیب آسیب زیادی به پوست شما وارد شود. پس حتما توصیه‌های ایمنی را در زمان کار با این مدل دستکش جدی بگیرید.

نئوپرن

اگر به دنبال خرید عمده دستکش ایمنی برای کارگران خود هستید که در کارگاه‌های تولید مواد شیمیایی کار می‌کنند، دستکش‌های نئوپرن را به شما توصیه می‌کنیم. این مدل از دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی مناسب استفاده‌های طولانی‌مدت است و با بیشتر مواد شیمیایی مانند الکل، سوخت، پراکسید، فنال، اسید و عناصر خالص کارایی دارد. البته همچنان برای کار با مواد آروماتیک، عوامل اکسیدکننده معدنی، اسیدهای غلیظ و هیدروکربن‌های هالوژنه، استفاده از این مدل دستکش‌های ایمنی توصیه نخواهد شد. این مدل از دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی دارای انعطاف‌پذیری زیادی بوده و در برابر حساسیت یا چسبندگی هم مقاوم است؛ همچنین مقاومت سایشی، حرارتی و کششی خوبی از خود نشان می‌دهد.

پی وی سی PVC

یکی از بهترین مواد برای ساخت دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی PVC است که در برابر سایش مقاوم بوده و از نفوذ انواع چربی، اسید و هیدروکربن‌های نفتی جلوگیری می‌کند. دستکش‌هایی که از جنس پلی وینیل کلراید هستند، قیمت مناسبی دارند و بیشتر در صنایع پتروشیمی استفاده می‌شوند. همچنین برای کار با اسیدهای نیتریک رقیق، هیدروکلریک، کرومیک و فسفریک مناسب هستند؛ اما در زمان کار با استون، کتون، حلال‌های معطر، کلر و اتر توصیه نمی‌شوند.

نورفویل

از دیگر مواد رایج در ساخت دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی می‌توان به نورفویل اشاره کرد که در دسته تماس طولانی قرار می‌گیرد؛ اما باید بدانید که در برابر سایش و پارگی بسیار آسیب پذیر است. این نوع دستکش معمولا دارای روکش نقره‌ای بوده و بیشتر در زمان کار با جیوه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

PVA

اگر با مواد شیمیایی معطر و کلردار کار می‌کنید، دستکش‌های PVA را می‌توان بهترین نوع دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی دانست. این مدل دستکش از نفوذ گازها جلوگیری می‌کند؛ اما برای کار با محلول‌های مبتنی بر آب چندان مناسب نیست. زیرا PVA به خودی خود محلول در آب است و اصلا نباید با آن تماس داشته باشد؛ در غیر این صورت ساختار دستکش از هم پاشیده خواهد شد.

کرایوژنیک

برای جلوگیری از سرمازدگی در حین کار با گازهای مایع که دمای فوق‌العاده پایینی دارند، دستکش‌های کرایوژنیک به عنوان دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی شناخته می‌شود. این مدل از دستکش‌های ایمنی می‌توانند آستانه مشخصی از دما را تحمل کنند؛ بنابراین قبل از خرید، باید حداقل دمای سازگار با آنها را بسنجید. در کنار اینها هرگز نباید این مدل از دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی را در گازهای مایع فرو کنید؛ زیرا قابلیت تحمل این موضوع را ندارد و از هم پاشیده می‌شود.

ویتون

از دیگر موادی که برای ساخت دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی استفاده می‌شود، می‌توان به ویتون اشاره کرد که در برابر حلال‌های معطر و کلردار بسیار مقاوم بوده و بریده یا ساییده هم نمی‌شود. در حال حاضر گران‌ترین نوع دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی ویتون است که بالاترین سطح حفاظتی  را هم از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای انواع کاربردهای هوافضا، کار با بنزن، زایلن و تولوئن مناسب است.

استفاده از دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی

نحوه استفاده از دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی

  • قبل از پوشیدن دستکش مطمئن شوید که هیچ پارگی یا سوراخی در آن وجود ندارد؛ برای این کار می‌توانید از دمیدن هوا استفاده کنید. اما هرگز آب در آن نریزید؛ زیرا بر خواص فیزیکی دستکش تاثیر می‌گذارد.
  • در صورت آلوده بودن محیط داخلی دستکش، حتما آن را تعویض کنید.
  • دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی را به صورت دوبل دست کنید تا ضخامت و سطح حفاظت آن بالاتر برود.
  • دستکش‌های غیر یک‌بارمصرف را به طور مداوم با شوینده مناسب بشویید؛ دقت کنید که در بیشتر موارد، شستشو با آب توصیه نمی‌شود.
  • هرگز در زمان پوشیدن دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی، به اشیاء دیگر مانند تلفن، گوشی موبایل یا سطل زباله دست نزنید.
  • هرگز با استفاده از دستکش مناسب کار با مواد شیمیایی، صورت یا بدن خود یا همکارتان را لمس نکنید.
  • از تماس مستقیم پوست با دستکش در زمان پوشیدن یا درآوردن خودداری کنید.
  • نکات ایمنی را برای دفع دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی رعایت کنید.

همچنین برای آشنایی بیشتر با نکات استفاده از دستکش ایمنی می‌توانید مقاله ما را در این مورد بخوانید.

سخن پایانی

در این مقاله از فروشگاه ابزاری ها اطلاعاتی را درباره بهترین دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی در اختیار شما قرار داده و انواع دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی از نظر جنس را معرفی کردیم. علاوه بر این، نکات مهم در زمان کار با این مدل دستکش‌ها و خرید آنها را برای شما بیان کردیم تا بتوانید بیشترین سطح حفاظت را در زمان کار با این مواد ایجاد نمایید.

سوالات متداول

در زمان بیرون آوردن دستکش ایمنی کار با مواد شیمیایی باید به چه نکاتی دقت کرد؟

قسمت بیرونی دستکش را گرفته و آن را به احتیاط بکشید تا لایه داخلی آن مشاهده شود. حالا دستکش را در دست دیگر خود نگه داشته و با دست بدون دستکش، دهانه آن را بگیرید. دستکش دوم را به‌گونه‌ای بیرون بکشید که سطح داخلی مشاهده شود.

رایج‌ترین خطرات تهدیدکننده دستان بدون پوشیدن دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی چیست؟

سرطان پوست، سوختگی، بیماری‌های پوستی، قرمزی و ساییده شدن پوست

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 محصول سبد خرید