انواع صفحه سنگ فرزصفحه سنگ فرز از پرکاربردترین وسایل در صنایع مختلف مانند نجاری یا ساختمانسازی است که کمک می‌کند شما بتوانید به راحتی برش یا ساییدگی‌های موردنظر خود را بر روی سطوح ایجاد کنید. در این مقاله از ابزاری ها می‌خواهیم انواع صفحه سنگ فرز را به شما معرفی کرده و کاربردهای هریک را بیان کنیم.

صفحه سنگ فرز چیست؟

قبل از اینکه به معرفی انواع صفحه سنگ فرز بپردازیم، باید بدانیم که این محصول چیست؟ صفحه‌های سنگ فرز، برش یا ساب از دانه‌های بسیار ریزی ساخته شده‌اند که حالت سایشی داشته و می‌توانند در برخورد با سطوح مختلف، اصطکاک ایجاد کنند. اندازه این دانه‌ها، در میزان اصطکاک ایجادشده تاثیرگذار است و می‌توان در سرعت‌های مختلفی برای پولیس، سایش، برش یا دیگر کاربردها از این صفحات استفاده نمود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت صفحه ساب و برش بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

انواع صفحه سنگ فرز از نظر مواد تشکیل دهنده

بسته به اینکه انواع صفحه سنگ فرز از چه ماده‌ای ساخته شده باشند، خاصیت سایش آن‌ها متفاوت خواهد بود؛ امروزه برای ساخت این محصولات از دو ماده استفاده می‌شود که عبارتند از:

انواع صفحه سنگ فرز از نظر مواد تشکیل دهنده

اکسید آلومینیوم

اکسید آلومینیوم دارای دانه بندی‌های ریز و درشی است که هم در انواع صفحه سنگ ساب کاربرد دارد و هم می‌توان برای صفحات برش از آن استفاده کرد. به طور معمول از چسب‌های رزینی برای نگهداری دانه‌های آلومینیوم اکسید استفاده می‌شود.

سیلیکون کاربید

اگر قصد برش یا سایش مواد رنگی یا آلیاژی را داشته باشید، نیاز است که از دسته دیگری از انواع صفحه سنگ فرز استفاده کنید که با استفاده از سیلیکون کاربید ساخته شده است. این نوع صفحه سنگ دارای دانه بندی نسبتا درشتتری است و مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل برای کار بر روی فلزات مناسب است. بیشترین کاربرد صفحه سنگ فرز سیلیکون کاربید در سنگ زنی فلزات، از بین بردن جای جوش، تمیز کردن جای زنگ آهن، صاف کردن لبه صفحات، تیز کردن ابزار و به طور کلی اصلاحات ظاهری مواد فلزی دیده می‌شود.

معرفی انواع صفحه سنگ فرز از نظر برند

در میان محصولات موجود در بازار، دو برند خاص هستند که محصولات باکیفیتی تولید کرده و در عین حال قیمت مناسبی هم ارائه می‌دهند که به نام‌های زیر شناخته می‌شوند:

معرفی انواع صفحه سنگ فرز از نظر برند

صفحه سنگ توحید

توحید نام تجاری برند شرکت بازرگانی سرو خراسان است که انواع صفحه سنگ برش، ساب و فرز را از سال 1382 تولید و روانه بازار می‌کند. محصولات این شرکت در دسته‌های مختلف برش، مینی برش، ساب، مینی ساب و پروفیل بر طبقه بندی می‌شوند و بیشتر از جنس اکسید آلومینیوم هستند. فروشگاه ابزاری ها نماینده صفحه توحید است و این محصولات را به صورت مستقیم به شما ارائه می‌دهد.

صفحه سنگ اوسیس

یکی دیگر از انواع صفحه سنگ فرز که در بازار طرفداران زیادی دارد، صفحه سنگ اوسیس است. این محصول ذرات ریزی داشته و بیشتر برای برش فلزات مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر محصولات Oasis را می‌توان در انواع برش، ساب مینی، ساب بزرگ، پروفیل بر و ساب با اندازه معمولی تهیه کرد. شما می‌توانید انواع محصولات این برند را در نمایندگی صفحه ساب و برش اوسیس خریداری نمایید.

معرفی انواع صفحه سنگ فرز از نظر کاربرد

همانطور که گفتیم بسته به اندازه دانه‌های سایشی و جنس صفحه، از این محصولات می‌توان در جاهای مختلفی استفاده کرد. اصلیترین انواع صفحه سنگ ساب یا برش از نظر کاربرد عبارتند از:

معرفی انواع صفحه سنگ فرز از نظر کاربرد

صفحه سنگ سنباده

صفحه سنگ‌های سنباده صفحاتی دیسکی شکل هستند که لبه‌های آجداری دارند؛ به همین دلیل از این محصولات می‌توان برای از بین بردن لبه‌های خشن در فلزات استفاده کرد. از سوی دیگر اگر برای برش فلزات نیاز به لبه‌هایی کاملا صاف و برش خورده دارید، استفاده از این محصول به شما توصیه می‌شود. برای مثال لبه فلزاتی که به تازگی جوش خورده اند را می‌توان با این محصول صاف کرد. البته باید بدانید که در زمان کار با انواع سنگ سنباده، جرقه زیادی تولید می‌شود؛ به همین دلیل نیاز است که انواع اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن دستکش چرمی جوشکاری را در حین کار با این ابزار رعایت کنید.

صفحه فلاپ

یکی دیگر از انواع صفحه سنگ فرز به نام فلاپ با فلپ شناخته می‌شود که در واقع ترکیبی از چندین سنباده است. این سنباده‌ها به صورت مورب بر روی هم قرار گرفته اند؛ در نتیجه می‌توان انواع عملیات فرز ظریف کاری را با استفاده از این ابزار انجام داد. صفحات فلپ به راحتی لبه‌ها را هموار کرده و می‌توان با استفاده از آن‌ها لبه‌ها و گوشه‌های تیز را برش داد. همچنین اگر خراش‌هایی در طول برش یا ساخت بر روی صفحات ایجاد شوند یا هرگونه عیوب جزئی بر روی آن‌ها وجود داشته باشد، برای از بین بردنشان می‌توانید از این محصول استفاده کنید. به طور معمول برای ساخت صفحات فلاپ از آلومینیوم اکسید استفاده می‌شود و بیشتر در کارگاه‌های ساخت قطعات فلزی یا خودروسازی کاربرد دارد.

صفحه الماسه

یکی دیگر از انواع صفحه سنگ فرز به نام صفحه الماسه شناخته می‌شود که قدرت ایجاد برش‌های بسیار دقیق را فراهم می‌کند و بیشتر برای برش بتن، گرانیت، سنگ و سرامیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این این دیسک‌ها دارای ظرفیت برش بسیار بالایی هستند؛ به همین دلیل می‌توان برای تولید انبوه قطعات از آن‌ها استفاده کرد. در لبه این دیسک‌ها لایه‌هایی از خرده الماس وجود دارند که برش را بسیار ساده می‌کنند؛ با این حال این محصولات قیمت بالایی داشته و تنها برای مواقع ضروری مصرف می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب در زمان کار با این صفحه سنگ، توصیه ما خرید دستکش جوشکاری ساق کوتاه است.

سخن پایانی

در این مقاله انواع صفحه سنگ فرز را از دیدگاه‌های مختلف به شما معرفی کردیم. در زمان خرید این محصولات باید به جنس آن‌ها توجه کرده و اندازه دستگاه را هم در نظر داشته باشید. علاوه بر این، باید بر اساس نوع برش و میزان ظرافت مورذنیاز، بهترین محصول را انتخاب کنید. در صورت نیاز به دریافت هرگونه مشاوره در این زمینه و یا خرید انواع ابزارهای ایمنی برای کار با این محصولات، با ما در ابزاری ها تماس بگیرید.

سوالات متداول

کاربرد صفحه سنگ فرز آلومینیوم اکسید بیشتردر چه صنایعی دیده می‌شود؟

این محصولات بیشتر در نجاری‌ها و برش موادی مانند نئوپان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

آیا انواع صفحه سنگ ساب با فرز متفاوت هستند؟

خیر. صفحه سنگ ساب و فرز تفاوت چندانی ندارند و معمولا هر دو برای سایش فلزات یا سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *