مقالات

مشخصات کفش ایمنی برق چیست؟ راهنمای خرید بهترین کفش ایمنی عایق برق

مشخصات کفش ایمنی برق چیست؟ راهنمای خرید بهترین کفش ایمنی عایق برق

امروزه استفاده از بهترین کفش ایمنی برق بسیار اهمیت پیدا کرده است؛ زیرا خطوط برق فشار قوی و صنایع مختلف ممکن است برای سلامتی انسان خطرآفرین باشند. به همین دلیل خیلی از کارفرما‌ها برای حفظ سلامت و جان کارگران خود نیازمند اطلاع از مشخصات کفش ایمنی برق هستند. در این مقاله از ابزار‌های می‌خواهیم راهنمای خرید بهترین کفش ایمنی عایق برق را به شما ارائه دهیم تا بتوانید یک محصول مناسب را خریداری کنید.

بهترین کفش ایمنی عایق برق

کفش ایمنی برق چیست؟

کفش ایمنی برق یکی از انواع کفش‌های کار است که از هیچ قسمت فلزی در آن استفاده نشده و به طور کامل از عایق ساخته شده است؛ در نتیجه می‌تواند برای انجام کار‌های مختلفی که خطر برق گرفتگی در آن‌ها وجود دارد، مورداستفاده قرار بگیرد. به عبارت بهتر در ساخت کفش ایمنی برق فشار قوی یا ضعیف، از سرپنجه‌های فولادی یا فلزی استفاده نمی‌شود و می‌توان از این محصولات در زمان کار با کابل‌های برق، نیروگاه‌ها و تیر‌های چراغ برق استفاده کرد.

مشخصات کفش ایمنی برق

مشخصات کفش ایمنی عایق برق

  • ساخته شده از پارچه‌های عایق مانند چرم و نبوک
  • نداشتن بند یا چسب
  • دارای روکش یکپارچه و جوراب مانند
  • دارای حالت پوتین مانند با ساق بلند یا متوسط
  • پوشش کامل استخوان مچ پا و ساق
  • دارای کفی پلاستیکی مرغوب و مقاوم در برابر پاره شدن
  • دارای آج برای رفت و آمد آسان از میان کابل‌های برق
  • مقاوم در برابر حرارت و سقوط اجسام سنگین

 

همچنین بخوانید: مشخصات یک کفش ایمنی خوب

جنس بهترین کفش ایمنی برق چیست؟

همانطور که گفتیم در مشخصات کفش ایمنی برق ذکر شده که نباید از مواد فلزی یا فولادی در ساخت این کفش‌ها استفاده شود؛ به همین دلیل رویه این مدل از کفش‌های کار به طور کامل از چرم ساخته شده است. مزیت استفاده از چرم در ساخت کفش ایمنی عایق برق این است که مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و در مقایسه با مواد پلاستیکی عمر بیشتری خواهد داشت. همچنین زیره و سرپنجه بهترین کفش ایمنی برق هم معمولا از پلاستیک یا PU ساخته می‌شود که در برابر جریان برق مقاوم بوده و می‌تواند حس خستگی کمتری را برای افراد ایجاد کند.

انواع کفش ایمنی عایق برق

برای اینکه بتوانید بهترین کفش ایمنی برق را انتخاب کنید، نیاز است انواع آن را بشناسید که عبارتند از:

معرفی انواع کفش ایمنی عایق برق که شامل غیر قابل هدایت ، ضد استاتیک و هدایت کننده است

کفش ایمنی عایق برق غیر قابل هدایت

کفش ایمنی عایق برق غیر قابل هدایت در مدار‌های زنده مورداستفاده قرار می‌گیرد و معمولا از فولاد یا کامپوزیت هم در ساختار آن استفاده می‌شود. استاندارد کفش ایمنی عایق برق غیر قابل هدایت H نام دارد؛ به این معنا که می‌تواند شوک‌های الکتریکی را در مواجهه با مدار‌های زنده کاهش دهد.

کفش عایق برق ضداستاتیک

این مدل کفش‌های ایمنی برق در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم هستند و در محیط‌های انفجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. کفش‌های ضد استاتیک در برابر سایش بسیار مقاوم بوده و مانع از لغزیدن شما خواهند شد.

کفش عایق برق هدایت کننده

کفش‌های عایق برق هدایت کننده مانند سیم متصل به زمین رفتار کرده و می‌توانند از تجمع الکتریسیته ساکن بر روی بدن جلوگیری کنند. بنابراین این مدل کفش‌های ایمنی در محیط‌های انفجاری یا دارای حرارت بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید: کفش ایمنی چیست

نحوه تست کفش ایمنی برق

برای اینکه بتوانید کفش ایمنی برق فشار قوی یا مقاوم در برابر جریان ضعیف و الکتریسته ساکن را تست کنید، بهترین کار رفتن به سراغ استاندارد‌های این کفش‌ها است. باید بدانید که نحوه تست کفش ایمنی برق بسیار تخصصی بوده و شما نمی‌توانید در زمان خرید کفش ایمنی و در فروشگاه این تست را انجام دهید؛ به همین دلیل حتما باید مطمئن شوید که این محصول تست‌های ایمنی را طی کرده و نشان‌های استاندارد را دریافت نموده است. بنابراین برای انتخاب بهترین کفش ایمنی برق باید استاندارد‌های زیر را بررسی کنید:

هشت استاندارد برای تست کفش ایمنی عایق برق برق که شامل استاندارد ATSMF1117 استاندارد PR ، استاندارد SD ، استاندارد MD ، استاندارد MT ، استاندارد ASTMF2413 ، استاندارد ESD ، استاندارد EH

بررسی استاندارد کفش ایمنی عایق برق با رتبه EH

رتبه EH مهمترین استاندارد کفش ایمنی عایق برق بوده و در واقع نشاندهنده میزان کارآمد بودن کفش ایمنی در شرایط کاری مختلف است. برای تعیین این استاندارد، کفش‌های ایمنی در شرایط مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • عبور جریان برق در محیط مرطوب
  • عبور جریان برق در محیط‌های خشک
  • اطمینان از عایق بودن الکتریسیته با عبور دادن جریان 18 هزار ولتی از کفش

با توجه به این موارد می‌توان گفت که کفش ایمنی عایق برق که استاندارد EH را دریافت کرده باشد، به عنوان کفش ایمنی برق فشار قوی قابل استفاده است. این مدل کفش‌ها در برابر حرارت ایجادشده در اثر ولتاژ‌های بالا آسیبی نمی‌بینند و در محیط‌های مرطوب یا خشک، یک عایق الکتریکی بسیار عالی خواهند بود.

استاندارد کفش ایمنی عایق برق ESD

استاندارد ESD یک استاندارد کفش ایمنی عایق برق است که به عنوان آنتی استاتیک شناخته شده و نشان می‌دهد که کفش‌های ایمنی در برابر الکتریسیته ساکن تا چه حد مقاومت دارند. این استاندارد کفش‌ها را بر اساس میزان مقاومت الکتریکی، در دسته‌های 0.1 تا 1000 مگااهمی‌ قرار می‌دهد. کفش‌هایی که استاندارد ESD را دارند و در دسته بندی با مقاومت زیادی قرار می‌گیرند، از تجمع الکتریسته ساکن بر روی بدن هم جلوگیری کرده و مانع از انفجار خواهند شد.

استاندارد ASTM F2413

استاندارد ASTM 2413 در کفش ایمنی ضد برق به چه معنا است

استاندارد کفش ایمنی عایق برق ASTM F2413 یکی از زیرمجموعه‌های استاندارد EH است که تصدیق می‌کند همه قسمت‌های کفش ایمنی مهندسی به طور کامل از مواد عایق ساخته شده اند. نحوه تست کفش ایمنی برق در این استاندارد به این صورت است که زیر، پاشنه، رویه و کفی کفش‌ها برای مدت یک دقیقه تحت ولتاژ و جریان مشخصی قرار می‌گیرند و میزان نشتی یا خرابی آن‌ها بررسی خواهد شد.

از انواع دیگر استاندارد کفش ایمنی برق که می‌توانند در انتخاب بهترین کفش ایمنی برق به شما کمک کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد حفاظت MT
  • استاندارد حفاظت رسانا MD
  • استاندارد حفاظت اتلاف استاتیک SD
  • بررسی مقاومت کفش در برابر سوراخ شدن در اثر جریان الکتریسیه PR
  • استاندارد بررسی دی الکتریک ASTM F1117

نکات مهم در انتخاب بهترین کفش ایمنی برق

برای اینکه بتوانید بهترین کفش ایمنی برق را انتخاب کنید، باید به طور کامل فهرست مشخصات کفش ایمنی برق را مطالعه کنید. در این فهرست، علاوه بر بررسی استاندارد کفش ایمنی عایق برق که در قسمت قبلی درباره آن صحبت کردیم، باید موارد دیگری را هم بررسی نمایید که عبارتند از:

هشت نکته مهم در انتخاب کفش ایمنی ضد برق

1- مقاومت در برابر الکتریسیته ساکن

در زمان بررسی مشخصات کفش ایمنی برق باید دقت کنید که این کفش‌ها در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم باشند؛ به عبارت بهتر در اثر راه رفتن یا سایش با سطوح، نباید انرژی الکتریکی در آن‌ها ایجاد شود. زیرا این موضوع می‌تواند باعث ایجاد جرقه و انفجار در زمان کار با برق فشار قوی شود.

همچنین بخوانید: بهترین برند کفش ایمنی ایرانی و خارجی

2- نوع خطر و شرایط کاری

با توجه به سطح حفاظتی که هر کفش ایمنی ایجاد می‌کند، پیشنهاد‌هایی برای محیط‌های کاری توسط شرکت سازنده ارائه شده است. بر این اساس کفش‌های ایمنی عایق برق را در درجه بندی‌های C و I قرار می‌دهند که به ترتیب مربوط به خطرات الکتریکی در محیط‌های خشک و مرطوب هستند. در صورتی که در محیط‌های بیرونی کار کرده و پای خود را در گل و لای یا علف‌های بلند قرار می‌دهید، بهترین کفش ایمنی برق برای شما کفشی است که استاندارد‌های ASTM F1116 و F1117 را برآورده کند.

3- نداشتن چسب یا بند

یکی از مشخصات کفش ایمنی برق این است که هیچ بند یا چسبی بر روی آن وجود نداشته باشد؛ زیرا قرار گرفتن بند یا چسب بر روی کفش، مستلزم سوراخ شدن سطح آن است که می‌تواند پای شما را در معرض جریان الکتریسیته قرار دهد. بنابراین بهترین کفش ایمنی برق کفشی است که رویه یکپارچه ای داشته باشد.

4- میزان ولتاژ و جریان قابل تحمل

از دیگر نکات مهمی‌ که باید در زمان انتخاب کفش ایمنی عایق برق در نظر داشته باشید، جریان و ولتاژ قابل تحمل توسط این کفش‌ها است. برای مثال کفش ایمنی برق فشار قوی باید ولتاژ‌های بسیار بالا، حتی تا چندین هزار ولت را تحمل کند و سوراخ یا پاره نشود. بنابراین حتما ولتاژ و جریان را بر اساس شرایط کاری خود در نظر بگیرید.

5- مقاومت بالا در برابر حرارت

زمانی که با کابل‌های برق کار می‌کنید، حرارتی را از خود ساطع می‌کنند که با افزایش ولتاژ بیشتر می‌شود. بنابراین بهترین کفش ایمنی برق کفشی است که در برابر حرارت بسیار مقاوم بوده و سوراخ یا پاره نشود. همچنین رویه این کفش‌ها نباید به راحتی خشک شده و خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست بدهند؛ زیرا این موضوع باعث پاره شدن کفش خواهد شد. در چنین مواردی برای محافظت از دستان، استفاده از دستکش جوشکاری ساق بلند توصیه می‌شود.

6- اندازه ساق کفش ایمنی عایق برق

از دیگر نکات مهمی‌ که باید در زمان انتخاب بهترین کفش ایمنی برق در نظر داشته باشید، اندازه ساق کفش است. توصیه می‌شود که حتما به سراغ پوتین‌های نیم ساق یا ساق بلند بروید که به طور کامل استخوان مچ و ساق پای شما را پوشش دهند. به این ترتیب خطر انتقال جریان الکتریسیته به طور کامل از بین خواهد رفت.

7- سایز کفش ایمنی عایق برق

یکی از گزینه‌های مهم در دستورالعمل نحوه تست کفش ایمنی برق، مربوط به تست کردن سایز آن است. در زمان خرید این مدل کفش‌های کار باید دقت داشته باشید که کفش در پای شما لق نزند و در عین حال به قدری تنگ نباشد که نتوانید به راحتی با آن راه بروید. در این مورد می‌توانید از مقاله راهنمای تعیین سایز کفش ایمنی استفاده کنید.

8- مقاوم بودن در برابر لغزش

خیلی از افراد کفش ایمنی عایق برق را برای بالا رفتن از دکل‌های برق مورداستفاده قرار می‌دهند؛ به همین دلیل بهترین کفش ایمنی برق کفشی است که از سر خوردن شما حتی در محیط‌های روغنی و لغزنده هم جلوگیری کند. این موضوع در زمان راه رفتن در کارگاه‌هایی که با برق فشار قوی یا کابل‌های الکتریسته سر و کار دارند، بسیار اهمیت خواهد داشت؛ زیرا زمین خوردن در این کارگاه‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی ایجاد آتش سوزی کند.

سخن پایانی

بهترین کفش ایمنی عایق برق کفشی است که با توجه به شرایط کاری شما بتواند به طور کامل از عبور جریان برق جلوگیری کرده و مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن شود. دقت داشته باشید که در زمان بررسی مشخصات کفش ایمنی برق باید از استاندارد بودن آن مطمئن شوید و حتما این محصول را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. ابزاری ها به عنوان نمایندگی کفش ایمنی پاتن انواع کفش ایمنی عایق برق پاتن را با قیمت مناسب و به صورت مستقیم به شما ارائه می‌دهد. برای خرید این محصولات با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مزیت توجه به استاندارد کفش ایمنی برق چیست؟

با در نظر گرفتن استاندارد کفش ایمنی برق می‌توانید میزان محافظت این مدل کفش‌ها را متوجه شده و متناسب با شرایط کاری خود از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال در زمان خرید کفش ایمنی برق فشار قوی باید مطمئن شوید که این کفش کلیه استاندارد‌ها را در سطوح بالا برآورده می‌کند.

کفش ایمنی برق در چه مواردی کاربرد دارد؟

نیروگاه‌های تولید برق، شرکت‌های تاسیساتی، وسایل نقلیه برقی، ایستگاه‌های مترو، پشت‌های برق، نیروگاه‌های خورشیدی و توربین بادی، سکو‌های نفت و گاز، ژنراتور‌ها

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 محصول سبد خرید