علت شکستن صفحه سنگ و راه های جلوگیری از آنصفحه سنگ فرز یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی برای برش یا شکل دادن به سطوح مختلف است که معمولا با سرعت بالایی می‌چرخد. به همین دلیل همواره در معرض آسیب و شکست قرار دارد؛ در این مقاله از ابزاری ها می‌خواهیم علت شکستن صفحه سنگ را بررسی کرده و راه‌های جلوگیری از هریک را بیان کنیم.

  • انتخاب یک صفحه سنگ نامناسب

بسته به اینکه نوع و جنس صفحه سنگ چه باشد، برای سطوح مختلفی مناسب خواهد بود؛ برای مثال نمی‌توانید از صفحه‌ای که برای کار بر روی استیل و فلزات ساخته شده، برای کار بر روی سنگ‌ها استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود که فشار زیادی به صفحه سنگ وارد شده و در نتیجه دچار شکستن شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید انواع صفحه سنگ را بشناسید و با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

1- استفاده از یک صفحه سنگ نامرغوب

یکی دیگر از دلایل شکستن صفحه سنگ که باعث بروز مشکل خواهد شد، استفاده از صفحه سنگ نامرغوب است. در زمان خرید صفحه سنگ باید دقت داشته باشید که حتما از برندهای معتبر این محصول را تهیه کنید و به علامت‌هایی که بر روی آن درج شده‌اند، دقت داشته باشید.

در صورتی که تاریخ انقضای صفحه سنگ تمام شده باشد یا از مواد نامرغوب در ساخت آن استفاده شود، در زمان کار به مشکل برمی‌خورید و صفحه دچار شکستگی خواهد شد. برای اطلاع از قیمت صفحه سنگ فرز مرغوب بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

2- معیوب بودن صفحه سنگ فرز

قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید، باید مطمئن شوید که صفحه سنگ کاملا سالم است؛ در غیر این صورت، ممکن است در حین کار شاهد شکستگی صفحه باشید. پس حتما قبل از روشن کردن دستگاه و نصب صفحه سنگ کنترل کنید که هیچ ترک یا خط و خشی بر روی آن وجود نداشته باشد.

معیوب بودن صفحه سنگ فرز، ازعلل شکستن صفحه سنگ

همچنین باید تاریخ انقضا را بررسی کرده و از محکم بودن اتصال صفحه هم مطمئن شوید. همچنین در زمان حمل و نقل صفحات هم باید مواظب باشید که به زمین یا اجسام سخت برخورد نکنند که باعث شکستن صفحه سنگ خواهد شد.

3- نصب نادرست صفحه سنگ بر روی دستگاه

معمولا سرعت دستگاه‌هایی که برای کار با صفحه سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار بالاست؛ به همین دلیل باید حتما صفحه را به درستی بر روی آنها نصب کنید. نصب نادرست، نه تنها یکی از علت های شکستن صفحه سنگ است؛ بلکه می‌تواند خطرات زیادی هم به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما اصول نصب صفحه سنگ بر روی دستگاه را یاد گرفته و قبل از روشن کردن، از محکم بودن آن مطمئن شوید.

4- تماس داشتن با پرتابه ها

زمانی که صفحه سنگ برای برش سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد، ذرات بسیار ریزی در مسیر آن قرار می‌گیرند. برخورد صفحه با این ذرات، می‌تواند منجر به شکستن آن شود؛ زیرا این ذرات سفت هستند و سرعت صفحه هم بسیار بالاست. به همین دلیل در حین کار باید مطمئن شوید که مسیر حرکت صفحه سنگ کاملا تمیز است و از تجهیزات مناسب برای برداشتن این پرتابه‌ها استفاده کنید.

5- ایجاد ضربه برگشتی

یکی از خطرناک‌ترین و رایج‌ترین دلایل شکستن صفحه سنگ، ایجاد ضربه برگشتی است؛ در این حالت، صفحه سنگ در حین برش یا کار بر روی یک سطح گیر می‌کند. در نتیجه سرعت و فشار بالایی به آن وارد خواهد شد که باعث می‌شود دستگاه لگد بزند یا صفحه از جای خود خارج شود.

ایجاد ضربه برگشتی، ازدیگر علل شکستن صفحه سنگ

بنابراین حتما باید دقت کنید که از سرعت برش مناسبی استفاده کرده و باشید و در صورت بروز این اتفاق، خیلی سریع دستگاه را خاموش کنید.

این صفحه را هم ببینید: خرید صفحه سنگ اوسیس

6- وارد کردن فشار به صفحه سنگ

یکی دیگر از دلایل شکستن صفحه سنگ، وارد کردن فشار به آن در حین کار است؛ زمانی که دستگاه را در دست می‌گیرید، باید دقت داشته باشید که فشار زیادی را به آن وارد نکنید. حتی اگر سطح بسیار سخت است یا اینکه صفحه در میانه آن گیر کرده است، نباید فشار زیادی به صفحه وارد کنید؛ در غیر این صورت شاهد شکستن صفحه سنگ خواهید بود و با مشکل مواجه می‌شوید.

7- قرار دادن صفحه سنگ در یک محیط نامناسب

زمانی که از صفحه سنگ استفاده نمی‌کنید، باید آن را در یک محل مناسب قرار دهید که از رطوبت و مواد اشتعال زا دور باشد. همچنین صفحه سنگ نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و شوک الکتریکی هم نباید به آن وارد شود. بنابراین هر نوع کابلی را از صفحه دور نگه دارید و گرد و غبارهای مضری مانند سیلیکا را از محیط پاک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از ابزاری ها به بررسی مهمترین دلایل شکستن صفحه سنگ پرداختیم و گفتیم که چگونه می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. دقت داشته باشید که صفحه سنگ را باید در بازه‌های زمانی منظم بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شوید. همچنین باید بهترین صفحه سنگ را از ابزاری ها خریداری کنید تا از بابت کیفیت محصول نگرانی نداشته باشید.

سوالات متداول

بازرسی دوره ای صفحه سنگ باید هر چند وقت یک بار انجام شود؟

توصیه می‌شود که بازرسی دوره ای صفحه سنگ را پس از هر 20 ساعت کار مداوم انجام داده و در انتهای هر هفته هم به صورت مفصل‌تر صفحه سنگ را بررسی کنید.

آیا ممکن است سرعت بالا باعث شکستن صفحه سنگ شود؟

بله. در صورتی که سرعت چرخش صفحه سنگ به درستی تنظیم نشود، ممکن است در سطح گیر کرده و دچار شکستگی شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *