تفاوت اره پروفیل بر و فارسی براره پروفیل بر چیست؟

اره پروفیل بر از جمله ابزارهای برقی بسیار پرکاربرد است که معمولا برای برش انواع پروفیل یا فلزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار را می‌توانید برای برش انواع سطوح فولادی، بتنی یا آلیاژهای آلومینیومی هم مورد استفاده قرار داده و جهت خاصی را در برش ایجاد کرد.

مهمترین اجزای سازنده اره پروفیل بر، گیره نگهدارنده، بازوی متحرک، دیسک برش و موتور هستند. معمولا ابعاد پروفیل‌هایی که برای پروفیل بر استفاده می‌شوند، 300 در 3 میلی‌متر است که قدرت برش بالایی را ارائه می‌دهند.

اره فارسی بر چیست؟

اره فارسی بر یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد برش‌های زاویه دار است که بیشتر برای برش چوب استفاده می‌شود؛ اما بر روی فلزات نرم مانند آلومینیوم هم کاربرد دارد. این نوع از اره‌ها دارای اهرم و میله‌های متحرکی هستند که زاویه برش آنها را تعیین کرده و دارای موتور و تیغه برش هم هستند. همچنین یک نقاله متحرک بر روی آنها نصب شده است که تنظیم زاویه را راحت‌تر کرده و آزادی عمل شما را در حین کار بالا می‌برند.

این صفحه را هم ببینید: قیمت تیغ اره دیسکی

فرق اره فارسی بر و پروفیل بر چیست؟

حال که با تعریف این دو مدل اره آشنا شدید، می‌خواهیم به بررسی تفاوت اره فارسی بر و پروفیل بر بپردازیم که عبارتند از:

  • تفاوت کاربرد پروفیل بر و فارسی بر

مهمترین تفاوت پروفیل بر و فارسی بر در کاربرد آنها است. از آنجا که سختی تیغه‌های پروفیل بر بیشتر است، راحت‌تر می‌توان آنها را بر روی سطوح فلزی و فولادی مورد استفاده قرار داد.

تفاوت کاربرد پروفیل بر و فارسی بر

همچنین برای برش پروفیل‌های توخالی هم از این مدل اره استفاده می‌شود؛ اما اره فارسی بر بیشتر برای چوب مرود استفاده قرار می‌گیرد یا برای فلزات نرم مناسب است. بنابراین هر زمان که نیاز به انجام کارهای سنگین باشد، پروفیل بر مناسب‌تر بوده و فارسی بر بیشتر برای کارهایی با جزییات بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تفاوت ویژگی‌ های فنی اره پروفیل بر و فارسی بر

یکی از تفاوت‌های مهم اره پروفیل بر و فارسی بر در ویژگی‌های فنی این دو است. برای مثال دور موتور اره پروفیل بر در مقایسه با فارسی بر کمتر است؛ زیرا باید بر روی مواد سخت کار کند و بالا بودن سرعت می‌تواند باعث بیشتر شدن سرعت پرتاب براده‌ها یا گیر کردن صفحه در سطح شود.

علاوه بر این، تعداد دنده‌های اره پروفیل بر هم در مقایسه با اره فارسی بر کمتر است؛ زیرا فارسی بر جزییات برش بیشتری خواهد داشت و بر روی متریال نرم‌تر قابل استفاده است.

  • تفاوت ظاهری اره پروفیل بر و فارسی بر

یکی دیگر از تفاوت‌های اره پروفیل بر و فارسی بر در شکل ظاهری آنها است که می‌تواند بسته به نوع برش‌های مورد انتظار متفاوت باشد.

تفاوت ظاهری پروفیل بر و فارسی بر

معمولا در طراحی و ساخت اره فارسی بر، جزییات بیشتری در نظر گرفته می‌شود تا بتوان برش‌های دقیق‌تری را ایجاد کرد. اما پروفیل بر برای اینکه بتواند بر روی سطوح سخت‌تر کار کند، دارای ضخامت بیشتری است و تیغه‌های قدرتمندتری هم دارد. بنابراین جزییات زیادی در ساختار آن دیده نمی‌شود.

  • تفاوت پروفیل بر و فارسی بر از نظر اجزای سازنده

پروفیل بر و فارسی بر هر دو دارای یک موتور الکتریکی هستند که قدرت برش پروفیل بر بیشتر است. علاوه بر این، در ساختار اره پروفیل بر یک بازوی متحرک برای ایجاد برش دلخواه و یک گیره نگهدارنده برای ایجاد حرکت درست در تیغه وجود دارد. اما در ساختمان فارسی بر از یک گونیا برای ایجاد برش مورب و زاویه دار کردن آن استفاده شده و دارای ریل یا بازویی برای تغییر جهت در راستای افقی است.

همچنین باید بدانید که معمولا موتور فارسی بر صدای بیشتری در مقایسه با پروفیل بر ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت اره پروفیل بر و فارسی بر پرداختیم و گفتیم که هریک از این ابزارها برای چه موردی مناسب‌تر هستند؟ شما می‌توانید انواع ابزارهای برقی و ایمنی را از ما در فروشگاه ابزاری ها با بهترین قیمت خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت ابزار برقی یا سفارش خرید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای برش فلزات، اره پروفیل بر بهتر است یا فارسی بر؟

اره پروفیل بر برای برش فلزات سخت گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا قدرت موتور بیشتری دارد.

در زمان کار با اره پروفیل بر و فارسی بر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای کار با این اره‌ها حتما باید از دستکش و عینک مناسب استفاده کنید و در حین کار، چند بار به موتور استراحت دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *